MCT olej

MCT olej

Čo je MCT olej?

Zrejme sa pýtate, čo vlastne skratka MCT znamená – pochádza z angličtiny a v neskrátenej verzii sa jedná o „Medium Chain Triglycerides“, čo je forma tuku so stredne dlhým reťazcom. V prírode na neho narazíte napríklad v kokose, respektíve kokosovom oleji. V ňom je často zhruba okolo 60% MCT. Kyselina laurová, kyselina hexánová, kyselina kaprylová a kyselina kaprinová, to sú 4 piliere MCT.

Kokosový olej je tvorený zhruba z 50% kyselinou laurovou, ktorá sa v pomerne veľkom množstve vyskytuje aj v materskom mlieku. „Kokosák“ je pre svoj obsah MCT dobre známy, ale nemusíte ich hľadať len v ňom. Ďalej sa vyskytuje aj v masle (hlavne „grass fed“ čiže kŕmené trávou) a treba plnotučných mliečnych výrobkoch (opäť ideálne farma).

Odkiaľ MCT olej pochádza?

Napríklad kokosový olej pochádza priamo z kokosového orecha, respektíve jeho dužiny. Kde sa ale berie MCT olej? V prírode ho nehľadajte. Vzniká po zásahu človeka, respektíve stroja tak, že je vy-extrahovaný do podoby, kedy sú z pôvodného oleja vytiahnuté iba mastné kyseliny so stredne dlhým reťazcom (MCT).

Týmto spracovaním sa teda získava iba „to najlepšie“ a aj keď často o kokosovom oleji hovorím ako o zázraku, tak toto je zase o krôčik ďalej. Jednoducho to najlepšie z najlepšieho.

Prečo vyskúšať MCT?

Pretože je telom prijímaný inak ktoré ďalšie tuky. Idú priamo do pečene, kde sa môžu rovno ukázať ako rýchle palivo. Jedná sa teda o zdroj energie, ktorý svojou rýchlosťou a silou dokáže prekvapiť.

Jedná sa o v podstate okamžite využiteľnú energiu. Telo ho dokáže využívať aj ako palivo pre mozog namiesto glukózy.

V čom nám môže pomôcť?

Zdravotné benefity sú jedným z naj častejších dôvodov, prečo ho stravníci do svojho jedálnička zaraďujú. Pomáhajú nám ale aj inde a inak. Ako konkrétne?

Efektívne chudnutie. Mnoho užívateľov si MCT pochvaľuje aj v spojitosti s úbytkom váhy, respektíve tuku. Pri jeho konzumácii dochádza k rýchlemu nasýteniu a zaregistrovaniu telom, čo u mnohých ľudí vyvoláva pocit menšieho hladu a väčšieho a rýchlejšieho uspokojenia chuťou, tým pádom aj zníženie potreby jesť ďalšie a ďalšie jedlá, navyše často tie, ktoré nás uspokoja len naoko. Teraz hovoríme napríklad o sladkostiach či fast foode. Štúdie ukazujú, že pri pravidelnej konzumácii MCT majú stravníci celkovo menšiu potreby jesť a tiež konzumujú menej kalórií.

Ketóza. Ďalšia horúca téma, ktoré stravníkov rozvracia na dva tábory. Ja osobne verím, že ketóza môže byť pre telo veľmi prospešná. A MCT sú prospešné pre navodenie stavu ketózy. Ich konzumácia urýchľuje našu adaptáciu na tento stav a pomáha telu s vyrovnaním sa s týmto stavom a zásobuje ho tak tukom. Veď pre navodenie ketózy je potreba zhruba 75% a viac kalórií v strave prijímať práve z tuku. Vďaka MCT to dáte oveľa ľahšie.

Nárast energie. Ako bolo napísané už vyššie, MCT sú okamžitú dávkou paliva pre naše telo i mozog. Možno ho považovať za taký energy booster. Proste si ho dáte a za chvíľu cítite jeho účinky. To sa samozrejme nedá povedať o všetkých tukoch, po niektorých sa cítite skôr na spánok. S MCT je to iné. Skúste a uvidíte.

Mozog. Okrem toho, že sa užívanie MCT spája so zvýšenou bystrosťou, lepšou pamäťou či schopnosťou sústrediť sa, tak má vplyv aj na celkové zdravie mozgu. Možno ste počuli o tom, že ketóny sú ďaleko lepším palivom pre telo ako glukóza. Áno, MCT či trebárs aj kokosák môžu teda byť skvelou a hlavne zdravou voľbou aj pre váš mozog. Dokonca aj medicína objavuje vlastnosti MCT oleja a začína ho skúšať a používať napríklad pri liečbe Alzheimerovej choroby.

Ďalej… má vplyv na zažívanie, kedy dochádza k zlepšeniu absorbcie živín z potravy, pomáha zlepšovať stav našich čriev, má antibakteriálne účinky, pomáha znižovať hladinu krvného cukru, čo z dlhodobého hľadiska vedie aj k zníženiu rizika cukrovky, pomáha s reguláciou cholesterolu a mnoho ďalšieho.

Translate »